spännande dag!

idag fick jag vara med på en ECT-behandling. ECT erbjuder man vid svåra depressioner eller när läkemedel inte fungerar/ger svåra biverkningar. Det går till så att man söver patienten, och ger han/hon en strömstöt så att ett epileptiskt anfall framkallas. Själva anfallet varar i ca 30 sek och det man vill göra är att öka en viss signalsubstans som ofta är nedsatt vid depression. Förr i tiden var detta väldigt brutalt så jag var såklart nyfiken på hur detta gick till plus att man hört så mycket om det. Men för mig var detta väldigt "lugnt". Man kom upp till postop där ect-rummet låg och patienten sövdes och anfallet var väldigt "lugnt" (ryckte lite grann i kroppen) och gick snabbt över. Själva uppvaket tog inte heller så lång tid och patienten kan vara som "vanligt" sedan. Ofta får man kanske 2-3 behandlingar i veckan och totalt ca 10 behandlingar.

Jag personligen tycker att detta kan vara ett bra alternativ då man känner att läkemedel inte hjälper och att depressionen inte har en annan utlösande faktor (miljö eller liknande). Depression KAN utlösas av att signalsubstanserna är låga och då hjälper kanske inte enbart terapi. Men det är såklart alltid en risk att sövas och att då göra det tre ggr i veckan under en tid och kanske behöva göra underhållsbehandlingar känns kanske obehagligt. Jag vet även att några av biverkningarna är att minnet försämras, men jag tror att många olika faktorer spelar in där med. är man en äldre person försämras minnut successivt naturligt. Jag vet även folk som sagt att man "glömt" bort depressionen och att det i sin tur inte spelar någon roll, för vad är det att minnas? Det finns mycket annat som gör att man glömmer bort saker, som försvarsmekanismer och förträngningar.. Men är patienten positiv till behandlingen tycker jag somsagt att det är ett alternativ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0